V e-shopech nakoupíte prakticky cokoliv. Co ale Češi objednávají nejčastěji?
Oblečení, kosmetika a knihy. To jsou tři nejpopulárnější druhy zboží, jak je na internetu nakupují ženy. Naopak muži nejvíce objednávají on-line počítače a notebooky, mobily a také oblečení. Jaký vliv na výběr zboží v e-shopech má tedy pohlaví, věk či vzdělání? Na to se zaměřila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve svém každoročním výzkumu.
Oblečení a obuv dlouhodobě vládnou, ostatní kategorie se vyrovnávají
49 % Čechů, kteří nakupují on-line, objedná v internetovém obchodě alespoň jednou ročně oblečení či obuv. Od roku 2013 se tak děje prakticky beze změny a nové tričko či kalhoty si tak pravidelně koupí v e-shopu každý druhý český uživatel internetu. Na stříbrnou příčku v popularitě se v roce 2016 díky velkému nárůstu obliby dostal segment produktů pro zdraví a krásu. Kosmetický přípravek či parfém si objednalo 39 % zákazníků. Naopak dlouhodobý pokles se opět dotkl počítačů a notebooků, které si v e-shopech zakoupilo 35 % respondentů panelového výzkumu. Počítače se tak dostaly na obdobnou úroveň jako další v pořadí - mobilní telefony, sportovní oblečení či knihy.
„Obliba jednotlivých druhů zboží dlouhodobě mírně kolísá, což potvrzuje náš pravidelný výzkum v průběhu uplynulých šesti let. Z pohledu celé e-komerce je však nejdůležitější, že dlouhodobě narůstá počet kategorií s více než 25 % uživatelů internetu, kteří udělali alespoň jeden nákup daného zboží za rok. To jen potvrzuje, že Češi nakupují v e-shopech stále častěji zboží denní spotřeby a mají v internetové obchody důvěru,“ komentuje výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Ženy oblečení a kosmetiku, muži počítače a mobily
V porovnání s průměrnými výsledky je zajímavé sledovat odlišnosti, které vyplynuly například z pohlaví či věku respondentů. Potvrzují, že i nadále jsou mezi jednotlivými skupinami překvapivé rozdíly.
„Ženy mají jednoznačně největší zkušenost s nákupem oblečení. V uplynulém roce si 59 % žen objednalo alespoň jednou oblečení nebo obuv. 53 % si pak pořídilo produkty pro zdraví a krásu – kosmetiku, parfémy a podobně. Zajímavé je, že na třetím místě se objevily knihy se 41 %, na čtvrtém pak slevové kupony či vouchery 39 % a nakonec na pátém dovolená a ubytování s 37 %,“ říká Jan Vetyška a dodává „Muži naopak nakupují on-line nejvíce počítače, notebooky a hardware. V loňském roce jich 49 % alespoň jednou objednalo na internetu zboží z této kategorie. O druhé a třetí místo v popularitě se pak dělí mobily a oblečení, které si objednalo alespoň jednou 40 % mužů.“
A jaký vliv má na výběr zboží věk? V kategoriích od 15 do 54 let nakupují všichni uživatelé internetu nejčastěji oblečení. Zajímavé ovšem je, jaké druhy zboží se objevují na druhých místech. U nejmladších zákazníků, tedy ve věku 15 – 24 let jsou to mobilní telefony a obdobná zařízení. Mezi 25 a 34 roky je to sportovní oblečení a vybavení, v kategorii 35 – 44 let hračky a od 45 do 54 roků produkty pro zdraví a krásu.
Široká nabídka sortimentu na internetu uspokojí požadavky každého zákazníka
Jak tedy z výzkumu APEK vyplývá, je třeba při volbě prodejní strategie dobře zvážit, jaké skupiny kupujících se konkrétní nabízený produkt dotkne nejvíce. „Opět se nám potvrdilo, že při nákupech po internetu existují stále poměrně výrazné rozdíly v preferenci podle pohlaví, věku či také vzdělání. Obchodníci se musí tomuto faktu při prodeji přizpůsobit, jinak nebudou mít šanci na úspěch. Právě rozdílná přání však podporují pestrost, jakou nabídka e-shopů nyní nabízí. Díky tomu můžeme dnes na internetu objednat opravdu prakticky cokoli,“ uzavírá výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.