Provoz na trati z Liberce na Českou Lípu přes Jablonné se zastavil loni v červnu, když koleje nedaleko Rynoltic podemlela voda. Oprava stála téměř 68 milionů korun. Letos v červnu tam začaly znovu jezdit rychlíky a jeden spěšný vlak, regionální spoje objednávané Libereckým krajem však dál zajišťovaly autobusy. Někde to lidé uvítali, třeba v Kryštofově Údolí a Křižanech ale se zrušením osobních vlaků ubylo turistů. Ode dneška proto budou ve všedních dnech jezdit čtyři páry vlaků a o víkendech a svátcích šest párů. "Vybrány byly vlaky, kterými se lidé přepravují do zaměstnání z Českolipska na Liberecko, a ty, které jsou důležité pro cestovní ruch," uvedl již dříve krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. Obnovené vlaky podle něj umožní i přepravu kol, což u autobusů nebylo možné zajistit.
O tuto službu naopak od pondělí přijdou turisté, kteří by chtěli při cestě do Jizerských hor nebo západní části Krkonoš využít vlaků jedoucích z Jablonce nad Nisou ve směru na Harrachov. Na jednokolejné trati postavené před 120 lety není možné rozsáhlou modernizaci provádět za provozu. "Práce dojdou na snesení stávajícího železničního svršku. To znamená, budou fyzicky odstraněny koleje a budou práce na štěrkových ložích. To je věc, která nelze udělat jinak. Budeme muset celkově přerušit dopravu a nahradit ji autobusy," vysvětlil Ptačinský. Místo vlaků budou jezdit autobusy mezi Jabloncem a Tanvaldem i odbočce ze Smržovky do Josefova Dolu až do 4. listopadu. Vlaky nebudou jezdit od příštího týdne do 6. října ani mezi Tanvaldem a Harrachovem a v úseku Tanvald - Velké Hamry.
Dělníci opraví skoro sedm kilometrů trati mezi Jabloncem s Smržovkou. Rekonstrukce čeká rovněž některé přejezdy, na dalších bude nové zabezpečení. V traťových úsecích Liberec - Tanvald, Smržovka - Josefův Důl a Tanvald - Velké Hamry budou položeny i kabely, které umožní dálkové ovládání zabezpečení a komunikaci. Tím ale modernizace trati nekončí. Práce, které nepotřebují rozsáhlé výluky, jsou naplánované až do konce března příštího roku. Úpravy čekají například kolejiště a nástupiště v osmi stanicích, zmizí i některé nevyužívané budovy.
zdroj: ČTK